Początki elektryczności

Dzisiaj ciężko wyobrazić sobie codzienną pracę i życie domowe bez prądu elektrycznego. Elektryczność towarzyszy człowiekowi od samego początku, chociażby pod postacią zjawisk atmosferycznych i procesów biologicznych w organizmie, ale musiało minąć wiele czasu, zanim człowiek do swojej działalności zaczął wykorzystywać prąd.

Jako pierwsi zjawisko elektryczności zaczęli badać starożytni Grecy i Egipcjanie. Zaobserwowali oni na przykład, że pocieranie bursztynu powoduje przyciąganie pojedynczych źdźbeł trawy. Współcześni archeologowie, na podstawie swoich wykopalisk, stwierdzili, że egipscy kapłani potrafili wykonać proste ogniwa galwaniczne. Podobne urządzenia znaleziono na terenie Azji Mniejszej, a ich wiek określa się na około 4500 lat.

Przez następne stulecia badacze w zasadzie w ogóle nie zajmowali się elektrycznością, aż do XVI wieku naszej ery. Wtedy właśnie, za sprawą angielskiego lekarza Williama Gilberta, pojawiło się określenie „elektryczność”. Ów lekarz zajmował się badaniami rozpoczętymi przez starożytnych Greków i po wielu doświadczeniach odkrył, że nie tylko bursztyn, po uprzednim potarciu, przyciąga inne ciała.

Podobne doświadczenia prowadzili inni naukowcy. Girolamo Cardano zauważył, że elektryzowanie się i magnetyzm, mimo podobnego efektu, są jednak zupełnie różnymi zjawiskami. Niedługo potem Stephen Grey udowodnił, że ładunki elektryczne mogą się przemieszczać za pomocą wilgotnych przewodników i metali. „Płynność” ładunków nie była jedynym odkryciem, wprowadzono także pojęcie elektronów dodatnich i ujemnych.

W XVIII wieku Beniamin Franklin wykonał eksperyment z latawcem podczas burzy, którego celem było dowiedzenie, że pioruny są potężnym wyładowaniem elektrycznym. Efektem jego prac jest stosowana do dzisiaj zasada zachowania ładunku elektrycznego i zasada indukcji elektrostatycznej. Kolejny badacz elektryczności, Joseph Priestley, określił wpływ odległości między dwoma przedmiotami, które przyciągają się wzajemnie pod wpływem naelektryzowania.

Naukowy dowód tej tezy przeprowadził Charles Coulomb. Jego wyliczenia wskazały, że siły działające między ładunkami są wprost proporcjonalne do iloczynu ich ładunków i odwrotnie proporcjonalne do kwadratu odległości między nimi.

Pierwsze ogniwo chemiczne złożone ze srebrnych i złotych płytek oddzielonych od siebie papierem zbudował Alessandro Volta. Następcy Volty to między innymi Georg Ohm, Gustav Kirchhof, James Maxwell, autorzy najważniejszych praw elektrodynamiki.
Artykuł z serwisu Airstar.plDarmowe artykuły do przedruku
Autor: housecore

POBIERZ TEN ARTYKUŁ
(zaznacz kod HTML poniżej i skopiuj na swoją stronę)
UWAGA: Pamiętaj by nie modyfikować treści artykułu.
Darmowe korzystanie z naszych artykułów zobowiązuje do zamieszczania ich w niezmienionej formie.